Hulp nodig of vragen? Je krijgt binnen 48 uur reactie.

Het opbouwen van je sollicitatiebrief

Voordat je jezelf overtuigend in de spotlight zet bij je toekomstige werkgever, is het belangrijk om je vast te houden aan een specifieke opbouw van je sollicitatiebrief. Hierdoor verval je zeker niet in een onsamenhangende brief en kun je bovendien het overtuigende aspect van je sollicitatiebrief perfect opbouwen.

Een handig handvat voor een goede promotie van jezelf is het marketingmodel AIDA. Hieronder staat dit begrip toegelicht, inclusief vertaalslag naar de toepassing hiervan in een sollicitatiebrief:

  • A = Attention: maak de attentiewaarde hoog met een originele eerste zin
  • I = Interest: wek interesse en maak de overeenkomsten tussen jou en de vacature duidelijk
  • D = Desire: prikkel het verlangen en de gedachte dat jij de geschikte kandidaat bent
  • A = Action: activeer de lezer tot actie: jou uitnodigen voor een sollicitatiegesprek
     

Opbouw van de alinea’s van je sollicitatiebrief

Het AIDA-model wordt veel toegepast in marketingbranche, dus om mensen te overtuigen om over te gaan tot actie. Dat wil je ook bereiken met je sollicitatiebrief. We beschrijven hoe je het AIDA-model in je sollicitatiebrief kunt toepassen.

Alinea 1: aanleiding van je brief (Attention)
Geef in je brief aan waar en wanneer je oog viel op de vacaturetekst en dat je solliciteert. Van groot belang voor het direct trekken van aandacht is een opvallende, creatieve binnenkomer/eerste zin! Schrijvensollicitatiebrief.nl biedt je voor een sterke sollicitatie indien gewenst hulp bij je brief.

Alinea 2: promotie van jezelf (Interest)
Breng in deze alinea de meest relevante elementen uit je studie en/of loopbaan en vaardigheden naar voren en belangrijk: benoem deze naar aanleiding van de werkzaamheden die in de vacaturetekst staan. De lezer moet nu denken: dit is een interessante kandidaat, die voldoet aan onze eisen.

Alinea 3: motivatie (Desire)
Maak in je sollicitatiebrief duidelijk waarom deze baan jouw droombaan is. Hier beschrijf je automatisch ook redenen waarom jij geschikt bent, zodat zij overtuigd raken dat ze jou moeten hebben en het verlangen krijgen om je beter te leren kennen.

Alinea 4: waarom bij dit bedrijf en verzoek tot reactie (Action)
Als je je brief personaliseert en uitlegt waarom je specifiek bij dit bedrijf wilt werken, scoor je zeker bonuspunten. Laat dit dus niet onbesproken in je sollicitatiebrief. Leg goed uit waarom jij zo graag onderdeel wilt uitmaken van dit bedrijf. Het liefst eindig je hier ook met een goede, creatieve zin, zodat je 'top of mind' blijft. Tot slot vraag je om een reactie op je brief.
 

Bekijk de voorbeeld sollicitatiebrief voor de praktische uitwerking van deze opbouw en/of vraag hulp bij je sollicitatiebrief.

De kracht van Schrijvensollicitatiebrief.nl
  • Persoonlijke aanpak: brief is 100% maatwerk
  • Snelle levering van je brief of cv: 2 werkdagen
  • Geeft je gratis extra tips mee
  • Biedt je hulp bij je sollicitatiebrief én cv
  • Maakt je brief en cv onderscheidend
  • Al ruim 500 mensen gingen je voor

Informatie aanvragen?

Wil je meer informatie? Of ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden die Schrijvensollicitatiebrief.nl te bieden heeft?

Neem contact met ons op